FAQ

En Legal Entity Identifier (LEI) er en alfanumerisk kode bestående av 20 tegn ment for å identifisere juridiske enheter verden over. Hver LEI-kode er unik og eksklusiv: den tildeles et selskap kun én gang, og kan deretter ikke tildeles et annet selskap.

En Legal Entity Identifier-kode erstatter ikke det nasjonale organisasjonsnummeret til et selskap.
Siden 3. januar 2018 er det påkrevd for juridiske enheter å ha en Legal Entity Identifier dersom de gjennomfører transaksjoner i et regulert marked, en multilateral fasilitet eller andre plattformer.

En LEI-registrering er obligatorisk for alle juridiske enheter som har til hensikt å delta i transaksjoner i finansmarkedene gjennom noen form for sikkerheter eller derivater. Eksempler på slike finansielle instrumenter inkluderer blant annet aksjer, verdipapirer, ETF-er, terminforretninger, swaps og andre renteswaps.
LEI Register vil normalt sende deg din Legal Entity Identifier-kode (LEI) innen 24 timer. Det kan også ta så lite som 1-3 timer straks vi har mottatt betaling og relevante dokumenter fra selskapet ditt (om nødvendig).
Legal Entity Identifier (LEI) ble utviklet etter den globale finanskrisen i 2008 for å bidra til å etablere og opprettholde en global standard for å kunne unikt identifisere juridiske enheter som gjennomfører finansielle transaksjoner.

LEI-systemet er ment for å gi en konsistent, globalt akseptert metode for å identifisere parter i finansielle transaksjoner for å redusere risiko og øke åpenheten i de globale finanssystemene.
Etter utstedelse vil en Legal Entity Identifier (LEI) være gyldig i ett år. For å sikre at den forblir gyldig må LEI-koden fornyes årlig. For å forenkle denne prosessen for kunder tilbyr vi flerårige løsninger som tillater utvidede perioder med gyldighet, uten at man må fornye årlig.

Dersom man ikke fornyer årlig vil LEI-koden utløpe. Dette kan forårsake problemer ved finansielle transaksjoner og rapporteringskrav, og kan potensielt føre til at finansielle institusjoner avviser transaksjoner, samt regulatoriske konsekvenser for manglende overholdelse.

En utløpt LEI-kode kan fornyes når som helst.
En Legal Entity Identifier (LEI) er en universell, offentlig identifikator som er anerkjent og gyldig i alle jurisdiksjoner, verden over.
Registre for Legal Entity Identifier (LEI) er offentlige. De inneholder informasjon om en juridisk enhet, som navn, adresse, eierskapsstruktur og andre detaljer som bidrar til å identifisere enheten og dens forhold med andre organisasjoner. De inneholder også informasjon om LEI-utstederen, og status for LEI-koden.

For å se mer, besøk LEI søkeverktøyet.
Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) administrerer den globale indeksen, en offentlig tilgjengelig database over alle LEI-koder og deres tilknyttede enheters informasjon. For å få tilgang til GLEIF-databasen kan du besøke deres nettside eller bruke vårt søkeverktøy.

Bare oppgi LEI-koden eller selskapets navn, så vil databasen vise nåværende status og andre relevante detaljer.
LEI-koder utstedes av lokale driftsenheter (LOU-er). LOU-er samarbeider ofte med registreringsagenter, som ikke utsteder LEI-koder direkte, men som bidrar med verdifull assistanse til juridiske enheter i prosessene for registrering, fornyelse og overføring av LEI-koder ved å ta seg av enkelte oppgaver.

LEI Register er en registeringsagent for Ubisecure Oy (RapidLEI).
Du kan bytte til en ny LEI-tjenestetilbyder når du måtte ønske. Det globale LEI-systemet støtter sunn konkurranse mellom utstedere og registreringsagenter til fordel for de juridiske enhetene.

Overføring av en LEI er kostnadsfri, og kan fullføres innen syv dager.
LEI-søknader for fond aksepteres. Dersom fondet ikke er registrert hos Brønnøysundregistrene eller Finanstilsynet oppgir du “N/A” som organisasjonsnummer.
Dersom du søker om en LEI-kode for et fond vil enhetens informasjon bli sjekket mot registre som Brønnøysundregistrene eller Finanstilsynet.

Vi kan ta kontakt med deg for ytterligere dokumenter som bekrefter juridisk navn, juridisk adresse, samt navn på signeringsautoriteter.