Hvor lang tid tar det å skaffe seg en LEI?
Det avhenger av hvor tilgjengelig de lokale selskapsregistrene er og om verifiseringsprosedyren kan automatiseres, utstedelsen av LEI kan variere fra noen minutter til 24 timer.
Registreringsprosessen for LEI er relativt enkel, men behandlingen av data er avhengig av en rekke variabler. Så fort LEI-søknaden din er sendt inn vil din valgte LEI-tjenesteleverandør verifisere informasjonen for å kvalitetskontrollformål. Til dette brukes et lokalt bedriftsregister.
Behandlingsprosessen for LEI
Som et eksempel, hvis firmaet ditt er registrert i Norge, blir dataene (selskapsnavn, adresse, signeringsmyndighet og registrerings-ID) kryssmatchet med det lokale myndighetsorganet Brønnøysundregistrene.
Den enkle tilgjengeligheten til ulike lokale bedriftsregistreringer påvirker i stor grad effektiviteten av databehandlingen. Som et resultat, i land som Norge og store deler av Europa, hvor data i registre kan nås umiddelbart, kan LEI utstedes i løpet av timer, om ikke minutter.
Et annet eksempel er Jomfruøyene, hvor et lokalt register må kontaktes for å bekrefte at dataene er korrekte. Som du kanskje klarer å gjette ender dette opp med å være ganske ineffektivt på grunn av tidsvariasjoner, antall ansatte og begrenset tid i løpet av en arbeidsdag. Som et resultat, i områder som Jomfruøyene, vil gjøre alt vi kan for å forenkle denne prosessen gå godt det lar seg gjøre ved å søke etter støttedokumenter som en handelslisens eller et Certificate of Incumbency.
Hvordan få en LEI raskere?
Det er et par ting å huske på når du trenger å få behandlet en LEI raskere. Først og fremst velg en tjenesteleverandør som er stolt av å effektivisere registreringsprosessen og behandlingshastigheten.
LEI Register er kjent for å være den raskeste og mest lønnsomme LEI-tjenesteleverandøren i verden. Det betyr at vi ikke bare har gjort registreringsprosessen enkel og behandlet data i rekordfart, men vi jobber også 7 dager i uken.
Få din lei raskere
- Velg fast-track-tjenesten, så vil vi sørge for at din søknad blir prioritert. Vær oppmerksom på at hvorvidt din søknad kvalifiserer for fast-track vil vises i utsjekkingsprosessen. Denne tjenesten er bare tilgjengelig for selskaper som er registrert hos Brønnøysundregistrene, og som ikke har data om morselskap (Nivå 2-data).
- Sørg for at du har bedriftens juridiske dokumenter klare, i tilfelle tjenesteleverandøren ber dem om databehandlingen.
- Mange LEI-tjenesteleverandører jobber ikke i helgene, så hvis du registrerer deg i løpet av en helg, kan du forvente forsinkelser eller velge en tjenesteleverandør som jobber i helgene.
- LEI-er bør søkes på vegne av en administrerende direktør eller direktør, gjør deg derfor klar til å måtte skrive et autorisasjonsbrev.
- Sist, men ikke minst, prøv å være tilgjengelig i tilfelle tjenesteleverandøren tar kontakt med ytterligere krav
LEI databaseoppdateringer
Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) er enheten som har ansvaret for å administrere et nettverk av LEI-utstedende organisasjoner. Deres rolle er å bestemme kvaliteten på LEI-data og å sikre at tjenesten og datapoolen er åpen for alle. Når en LEI-kode er registrert, vises den i GLEIF-databasen innen 24 timer, hver gang GLEIF oppdaterer databasen. Fordi bankdatabaser er knyttet til GLEIF, kan ikke din LEI brukes før databasen er oppdatert. Hvis du trenger å fullføre en transaksjon raskt, anbefaler vi å kontakte banken din med LEI-utstedelsesbekreftelsen, som vanligvis teller som bevis.